טיפול ברצפת האגן

איך מטפלים בשרירי רצפת אגן חלשים?

המשיכו לקרוא!

שרירי רצפת אגן חלשים עלולים לגרום לתופעות לוואי לא פשוטות, כמו למשל בריחת שתן, צניחת רחם, צניחת נרתיק, צניחת שלפוחית השתן ועוד. אז איך ניתן לחזק את שרירי רצפת האגן? ומה הפתרונות לתופעות הלוואי הנלוות? כל הפרטים בכתבה:

רצפת האגן שוכנת בין רגלינו. היא מורכבת מרקמות חיבור, עצבים, כלי דם ושרירים. מעל רצפת האגן ממוקמים איברי האגן: שלפוחית השתן, הרחם והחלחולת. לכל אחד מהאיברים הללו יש פתח המשמש כמעבר דרך רצפת האגן- צינור השתן, הנרתיק ופי הטבעת. לשרירי רצפת האגן מספר תפקידים: הפעלה של רפלקסים המאפשרים לנו לשלוט על הסוגרים, סגירת הסוגים על ידי כיווצים והרמה של איברי האגן, תוך שמירה עליהם בזמן פעילות.

דרכים לחיזוק שרירי רצפת האגן

פיזיותרפיה לחיזוק שרירי האגן

תרגילים לחיזוק רצפת האגן הם תרגילים פשוטים, וניתן לבצע אותם בכל מקום. כל מה שצריך לעשות זה לכווץ את שרירי הסוגרים ולשחרר, ככל שנחזור יותר על התרגיל כך השרירים שלכם יהפכו חזקים יותר. יתרה מזאת, חיזוק שרירי רצפת האגן יכולים לסייע בחיזוק שרירי הבטן.

תרגילים לחיזוק רצפת האגן

תרגיל מס' 1: שכבי על גבך, הצמידי את הגב למזרון ואל תשאירי מרווח בין הגב למזרן כלל. הניחי כדור או כרית בין הרגליים. לחצי על הכדור או הכרית בעזרת שתי הרגליים, תוך כדי כווצי את שרירי הבטן והסוגרים. חזרי על התרגיל במשך 20 שניות ושחררי.

תרגיל מס' 2: התמקמי בישיבת שש, השתדלי למקם את כפות הידיים בקו ישר לכתף, מקמי את הברכיים מקמי בקו ישר לאגן. הקטיני את שקע המותן ומשכי את הגב העליון כלפי מעלה. תרגלי נשימות תוך כדי וכווצי את שרירי הבטן – הישארי בתנוחה זו במשך 15 שניות ושחררי.

תרגיל מס' 3: שכבי על גבך והצמידי את הגב למזרון בלי להשאיר רווח בין גופך למזרן, הניחי כרית מתחת לאגן. ישרי את רגלייך כלפי מעלה ובצעי ירידה של הרגליים לכיוון הרצפה, תוך כדי כווצי את שרירי הבטן והסוגרים.

תרגיל מס' 4: הניחי את האמות על מזרן תוך כדי שהמרפקים מונחים בקו ישר על המזרן, עם הכתף כלפי מטה. החזיקי את הגוף באוויר ותוך כדי כווצי את שרירי הבטן והסוגרים. החזיקי כך בין 30-40 שניות.

דליפת שתן - כיצד ניתן לטפל?

בריחת שתן היא תסמין של תופעה שכיחה הנקראת בריחת שתן במאמץ, התופעה מתייחסת למצבים בהן אנו מפעילות לחץ על הרחם כמו למשל בעת פעילות גופנית, עיטוש, שיעול או כאשר אנו מקיימות יחסי מין, התופעה שכיחה מאוד בקרב נשים צעירות. כמו כן, יש סוג נוסף של בריחת שתן הנקרא איבוד שתן בדחף התופעה מתייחסת למצבים בהם מתרחשת בריחת שתן לא רצונית המלווה בתחושת דחיפות במתן שתן, התופעה הזו שכיחה בקרב נשים מבוגרות.יש מספר דרכים לטיפול בבריחת שתן:

  • פיזיותרפיה לחיזוק שרירי רצפת האגן – הקפדה על תרגילים שיסייעו לחזק את שרירי רצפת האגן יכולים לטפל ולמנוע בריחת שתן. אנו ממליצים לתרגל לפחות פעם ביום תרגילים לחיזוק רצפת האגן.
  • תזונה בריאה – מחקרים מצאו קשר ישיר בין עודף משקל לבריחת שתן. במידה ואתן סובלות מעודף משקל, אנו ממליצים להתייעץ עם דיאטנית שתסייע לכם לבנות תפריט דיאטה מזין ומלא בוויטמינים.
  • הפחיתו את העישון – עישון עלול להחמיר את בריחת השתן, כיוון שעישון גורם לשיעול כרוני, לכן מומלץ להפחית את העישון או להפסיק לעשן לצמיתות.
  • זריקות – ניתן להזריק חומרים המסייעים לדליפת שתן.
  • טיפול כירורגי – במידה והטיפולים השמרניים לא עוזרים, ובמידה ומדובר בדליפה חמורה ניתן לגשת להליך כירורגי בהמלצת רופא כמובן. כמו כן, מדובר בניתוח פולשני ועדיף ללכת על אופציה כירורגית רק במקרים חריגים.

אולי עוד יעניין אותך:

חשוב להקפיד על חיזוק של שרירי רצפת האגן, שרירים חזקים ימנעו דליפת ותופעות לוואי נוספות.

דילוג לתוכן