בעיות ברצפת האגן

אילו בעיות קיימות ואיך מטפלים בהן?

המשיכו לקרוא!

סובלת מבריחת שתן? כדאי שתתחילי לתרגל תרגילים לחיזוק רצפת האגן. חשוב לחזק את רצפת האגן, כיוון שלרצפת האגן יש קשר ישיר עם המערכות שמעליה – השתן, המין והצואה. אז מדוע כל-כך חשוב לחזק את רצפת האגן? ואיזה תרגילים כדאי לעשות? כל הפרטים בכתבה – המשיכו לקרוא!

מהי רצפת האגן והיכן היא ממוקמת?

רצפת האגן שוכנת בין רגלינו. היא מורכבת מרקמות חיבור, עצבים, כלי דם ושרירים. מעל רצפת האגן ממוקמים איברי האגן: שלפוחית השתן, הרחם והחלחולת. לכל אחד מהאיברים הללו יש פתח המשמש כמעבר דרך רצפת האגן- צינור השתן, הנרתיק ופי הטבעת. לשרירי רצפת האגן מספר תפקידים: הפעלה של רפלקסים המאפשרים לנו לשלוט על הסוגרים, סגירת הסוגים על ידי כיווצים והרמה של איברי האגן, תוך שמירה עליהם בזמן פעילות.

שרירי רצפת אגן חלשים – לאילו בעיות זה יכול לגרום?

כאשר שרירי רצפת האגן חזקים הם שומרים על מערכות השתן, המין והצואה. שרירי רצפת אגן חלשים עלולים לגרום לבעיות הבאות:

  • בריחת שתן: שלפוחית השתן היא שריר שמטרתו היחידה היא לאחסן את השתן ללא מאמץ או דליפה, ולאפשר הטלת שתן רצונית. דליפת שתן עלולה להתפרץ כאשר הרצועות התומכות בכיס השתן נחלשות.
  • צניחת רחם: מצב בו הרחם יורד אל תוך חלל הנרתיק, צניחת הרחם עלולה להיות לא פשוטה והיא עלולה לכלול את הסימפטומים הבאים: בליטה של רקמה מחוץ לנרתיק, תחושה של מלאות בנרתיק, כאבים או אי נוחות מקומית, קשיים בעת קיום יחסי המין ועוד.
  • צניחת נרתיק: תופעה העלולה לפגוע בשליטה על הסוגרים, להקשות על מתן שתן תקין, לגרום לתחושת לחץ באזור האגן, לכאבי גב ועוד.
  • צניחת שלפוחית השתן: צניחה של שלפוחית השתן מתקיימת בדופן הקדמית של הנרתיק, הסימפטומים הם תכיפות ודחיפות למתן שתן ודליפת שתן.

פיזיותרפיה לחיזוק שרירי האגן

תרגילים לחיזוק רצפת האגן הם תרגילים פשוטים, וניתן לבצע אותם בכל מקום. כל מה שצריך לעשות זה לכווץ את שרירי הסוגרים ולשחרר, ככל שנחזור יותר על התרגיל כך השרירים שלכם יהפכו חזקים יותר. יתרה מזאת, חיזוק שרירי רצפת האגן יכולים לסייע בחיזוק שרירי הבטן.

תרגילים לחיזוק רצפת האגן

תרגיל מס' 1: שכבי על גבך, הצמידי את הגב למזרון ואל תשאירי מרווח בין הגב למזרן כלל. הניחי כדור או כרית בין הרגליים. לחצי על הכדור או הכרית בעזרת שתי הרגליים, תוך כדי כווצי את שרירי הבטן והסוגרים. חזרי על התרגיל במשך 20 שניות ושחררי.

תרגיל מס' 2: התמקמי בישיבת שש, השתדלי למקם את כפות הידיים בקו ישר לכתף, מקמי את הברכיים מקמי בקו ישר לאגן. הקטיני את שקע המותן ומשכי את הגב העליון כלפי מעלה. תרגלי נשימות תוך כדי וכווצי את שרירי הבטן – הישארי בתנוחה זו במשך 15 שניות ושחררי.

תרגיל מס' 3: שכבי על גבך והצמידי את הגב למזרון בלי להשאיר רווח בין גופך למזרן, הניחי כרית מתחת לאגן. ישרי את רגלייך כלפי מעלה ובצעי ירידה של הרגליים לכיוון הרצפה, תוך כדי כווצי את שרירי הבטן והסוגרים.

תרגיל מס' 4: הניחי את האמות על מזרן תוך כדי שהמרפקים מונחים בקו ישר על המזרן, עם הכתף כלפי מטה. החזיקי את הגוף באוויר ותוך כדי כווצי את שרירי הבטן והסוגרים. החזיקי כך בין 30-40 שניות.

תרגיל מס' 5: עמדי על רגל אחת, ואת הרגל השנייה תכפפי לכיוון הפנים ושמרי על ברך מורמת אל קו האגן. תוך כדי כיווץ הבטן והסוגרים, בצעי את התרגיל בין 20-30 שניות.

חיזוק רצפת האגן בהיריון

בעת ההיריון מופעל לחץ על שרירי רצפת האגן שעשוי לגרום להחלשתם, דבר שעלול לגרום לבריחת שתן, לכן חשוב מאוד לחזק אותם לפני ההריון ובמהלכו. כמו כן, אי חיזוק שרירי רצפת האגן עלול לגרום לתופעות חמורות כמו למשל דליפת צואה, בעיות בתפקוד המיני ואפילו צניחת איברים. סיבות נוספות לבריחת שתן הן: גנטיקה, השמנת יתר, גיל מבוגר, עישון ועוד. חשוב לציין שבריחת שתן זו תופעה שכיחה לחלוטין בעת ההיריון, אל תהססו ופנו להתייעצות עם הרופא המטפל – ניתן לטפל בבריחת השתן בקלות.

בריחת שתן – איך לטפל בזמן היריון?

הקפידי על ביצוע תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן, שרירי רצפת אגן חזקים יסייעו לך בזמן הלידה, למעשה הם עשויים להפוך את הלידה לקלה יותר.

  • שלבי תרגילים לחיזוק רצפת האגן- חשוב לשלב בשגרה תרגילים לחיזוק רצפת האגן, כיוון שמדובר באזור אינטימי תוכלי לבצע את התרגילים מתי שתרצי – גם במהלך שגרת עבודה, או בעת טיפול בילדים.
  • בקרי יותר בשירותים- בזמן ההיריון אנחנו ממילא מבקרות המון בשירותים, אך כדי למנוע בריחת שתן מומלץ לגשת לשירותים אפילו בתדירות גבוהה יותר, גם אם את לא חשה צורך מיידי להטלת שתן.
  • תזונה בריאה- מחקרים הוכיחו שיש קשר בין עודף משקל לבין בריחת שתן, לכן חשוב להקפיד על תזונה בריאה תוך הפחתת פחמימות ריקות, ומאכלים מטוגנים – אנחנו מבינים שבהיריון קשה להקפיד על כך, אבל עבור הבריאות שלך כדאי להשתדל ככל שניתן.
  • הימנעי משתיית נוזלים לפני השינה- לעיתים קרובות בריחת שתן מתפרצת בעת השינה, דבר היוצר מצב מאוד לא נעים עבורנו ולעיתים גם עבור בן הזוג שחולק איתנו את המיטה. כדי להימנע מכך אנו ממליצים לא לצרוך נוזלים רבים לפני השינה.

אולי עוד יעניין אותך:

חיזוק שרירי רצפת האגן חשוב מאוד, בעיקר עבור נשים בהריון – שרירי ריצפת אגן חזקים יכולים להקל על תהליך הלידה, לכן מומלץ מאוד לשלב אותם בשגרה היומיומית.

דילוג לתוכן